Terugblik Buurten- en Straten vergadering 2013
Op maandag 28 oktober hield CV d’Olde Waskupen zijn jaarlijkse Buurten- en Straten vergadering bij Grandcafé De Snor. Alle buurten, straten en vriendengroepen uit ’s-Heerenberg waren hierbij hartelijk welkom om van gedachten te wisselen met onze vereniging. Helaas loopt het aantal bezoekers sinds een paar jaar terug. Met onderstaand uitgebreid verslag willen we nogmaals het belang van deze avond en vergadering belichten.
Voorzitter Theo Mijnen opende de avond met een aantal mededelingen vanuit de vereniging. Zo is dit het laatste jaar dat Theo Mijnen als voorzitter van de carnavalsvereniging acteert. Na 13 jaar bestuurslid, waarvan 9 jaar als voorzitter, is het tijd om het stokje over te dragen. Als de ledenvergadering van d’Olde Waskupen het wil wordt het voorzitterschap in september 2014 overgedragen aan Eugène te Wildt. De tijd vanaf nu tot en met dat moment wordt gebruikt voor overdracht van kennis en gegevens.
Theo blikt terug op een geslaagd carnavalsseizoen en een prachtige optocht, maar wel één met een zwart randje i.v.m. het overlijden van ons werkend lid Paul Messing tijdens de optocht. Hij legt uit waarom wij als verenigingen draaiboeken hebben voor dergelijke onvoorziene situaties en hoe de draaiboeken van d’Olde Waskupen de regie overnemen indien dit noodzakelijk is. Ook de familie van Paul heeft aangegeven dat de draaiboeken tijdens het incident maar ook erna een goede indruk hebben achtergelaten. Theo geeft aan dat d’Olde Waskupen een nieuwe koers zijn ingeslagen v.w.b. het prinsschap, waarbij de opzet is geweest dat iedereen die het ambieert en het in zich heeft Prins van d’Olde Waskupen moet kunnen worden. Tot nu toe waren de financiën voor veel mensen reden om het prinsschap niet te ambiëren, maar door de nieuw gekozen opzet zijn de kosten voor het prinsschap enorm verlaagd waardoor het voor velen bereikbaar is geworden. Verder is uitleg gegeven over de innovatiecommissie, een commissie die in het leven is geroepen om ervoor te zorgen dat de vereniging zich blijft aanpassen aan de toekomst en klaar is voor de toekomst. Onze voorzitter heeft nog eens extra benadrukt dat het voor iedereen mogelijk is om lid te worden van de vereniging (dus tegen alle vooroordelen in ook voor vrouwen). Voorop staat dat de vereniging alleen werkende leden kent, dus een lidmaatschap “verplicht” tot het verrichten van werkzaamheden voor de vereniging.
De voorzitter van de optochtcommissie, Han Evers, kijkt terug op een geslaagde optocht en geeft complimenten aan de optochtdeelnemers over het volume van de muziek. De afgelopen jaren waren hierover meerdere klachten binnengekomen en samen met de optochtdeelnemers is hiernaar gekeken en zijn maatregelen genomen. Dit heeft geresulteerd in geen enkele klacht over het geluidsniveau tijdens de optocht van 2013. Voor de optocht van 2014 hebben de eerste groepen zich alweer aangemeld. Han benadrukt nogmaals dat het belangrijk is om je vroeg op te geven omdat op die manier het ‘idee’ en de uitvoering geclaimd worden. Daarmee voorkom je dat je na enkele maanden bouwen ineens niet mee mag doen of veel moet veranderen omdat een andere groep hetzelfde idee en dezelfde uitvoering heeft maar zich wel heeft aangemeld waardoor deze ‘beschermd’ zijn.
Sinds 2013 gaat het bestuur niet meer samen met de prins en hofhouding op buurten- en stratenbezoek op carnavalszaterdag. Theo legt uit dat hiervoor gekozen is om meer tijd te creëren; Tot vorig jaar kwam er bij bezoek aan buurten en straten ineens een mega groep binnen die maar kort kon blijven. Door het loskoppelen van prins en hofhouding en bestuur komen er 2 x kleinere groepen die afzonderlijk van elkaar hun bezoektijden kunnen indelen. Verzoeken voor een bezoek van de Prins en zijn hofhouding kunnen worden gericht aan
Op 15 november vindt er een bijeenkomst plaats in de Kremer-hal, de hal die door de familie Kremer beschikbaar gesteld wordt voor de jonge wagenbouwers. Alle politieke partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen 2014 zijn hiervoor uitgenodigd. De financiële middelen die de gemeente beschikbaar had gesteld voor bouwlocaties lopen op een einde en of er opnieuw gelden beschikbaar worden gesteld is aan een nieuwe college. Het bestuur van d’Olde Waskupen is bezig de diverse politieke partijen ervan te overtuigen dit onderwerp in hun programma’s op te nemen zodat er na de verkiezingen in het raadsprogramma en collegeprogramma aandacht voor is en blijft.
Er is een wachtlijst voor groepen die graag willen bouwen in de Kremer-hal. Als je als groep problemen hebt met het vinden van bouwruimte, meld je dan in elk geval aan zodat je op de wachtlijst komt. Dat kan eveneens via een mail aan
De rondvraag leverde geen nieuwe vragen of informatie op waarna de voorzitter de vergadering heeft gesloten, maar niet voordat hij iedereen bedankte voor de aanwezigheid.